نحوه ی خواندن جداول باربرداری

جداول باربرداری
می 30, 2019
بازدید : 258 بازدید

قسمت اول : جرثقیل های چرخ لاستیکی
در این بحث نحوه ی استفاده از جداول باربرداری جرثقیل های تادانو توضیح داده می شود:
در هر جدول بایستی ابتدا وضعیت استقرار جرثقیل مشخص شود.

وضعیت استقرار نشان دهنده ی آن است که جرثقیل روی جک ها مستقر شده و یا بدون جک (روی لاستیک ها ) مستقر شده است. اگر جرثقیل روی جک مستقر شود بایستی میزان باز بودن کشوئی جک های پایه مشخص شود.
اصطلاحات مورد استفاده در این بخش بشرح زیر می باشد.

جک های پایه (Outriggers) در جرثقیل های چرخ لاستیکی

استقرار جرثقیل روی جک های پایه

With outriggers

کشویی جک های پایه کاملا باز

Outriggers fully extended

کشویی جک های پایه نیمه باز

   Outrigger middle extended

بدون جک پایه (روی لاستیک ها)

Without outriggers

طول بوم

Boom length

شعاع کار (فاصله) Working radius
طول جیب Jib length
زاویه افست جیب Jib offset
زاویه ی بوم Boom angle
قرقره تکی سر بوم (برای قلاب کوچک) Single top
تعداد لای سیم بین قلاب و سر بوم No. of parts line

 

1- بار مجاز نهایی جرثقیل rated load-

حداکثر بار مجاز است که با توجه به شعاع کار و طول بوم می توان بلند کرد. بار نهایی شامل وزن قلاب و سایر ابزار باربرداری نیز می باشد .در هنگام انجام محاسبات تهیه طرح باربرداری وزن سیم آویزان شده از سر بوم نیز بعنوان جزئی از بار در نظر گرفته می شود.

–  بار خالص وزن باری است که بایستی جابجا شود.

2-   ظرفیت باربرداری

حداکثر بار مجاز یک جرثقیل است که عموما” بعنوان ظرفیت جرثقیل بیان می شود.

ظرفیت نامی جرثقیل ، حداکثر ظرفیتی است که با کوتاهترین طول بوم و حداقل شعاع باربرداری تعیین شده است.

برای دستیابی به حداکثر ظرفیت جرثقیل بایستی تعداد لای سیم حداکثر باشد.

3-   شعاع کار (Working radius)

فاصله افقی از مرکزگردان (swing) جرثقیل تا مرکز قلاب می باشد .

هنگامی که جرثقیل بار بلند می کند بخاطر خمش بوم زیر بار شعاع کار افزایش می یابد .

 

4-  ارتفاع بالابری lifting height

فاصله عمودی از سطح زمین تا قلاب است.

 

5-  طول بوم boom length

فاصله محوری بین پین ته بوم تا پین قرقره های پائین سر بوم را طول بوم می گوئیم .

6-  زاویه بوم

زاویه بین خط افق و محور وسط بوم می باشد .

Jib

جیب یک بوم کمكی است که روی بوم اصلی نصب می شود. جیب ممکن است بر اساس ظرفیت جرثقیل طول های متفاوتی داشته باشد. جیب می تواند در امتداد بوم اصلی نصب شده و یا با یک زاویه نسبت به امتداد بوم نصب گردد.

یک جدول باربرداری برای جیب در زوایای مختلف جیب نسبت به بوم بایستی موجود باشد.

نصب جیب باعث می شود که فضای زیادی بین لبه ی بیرونی بوم و قلاب جیب ایجاد شود. این فضا هنگام کار جرثقیل در عملیات نصب اسکلت فلزی و ساختمان سازی بسیار مفید است.

بطور معمول جیب دارای یک لا سیم می باشد که ظرفیت آن مساوی ظرفیت یک لای سیم وینچ اصلی جرثقیل است.

جز دو مواردی که توسط سازنده مجاز شده است . به هیچ وجه بطور همزمان جیب و بوم را استفاده نکنید.

هنگامی که جیب روی بوم نصب شده و استفاده نمی شود، بخاطر وزن اضافه شده روی بوم بار مجاز بوم اصلی بایستی بر اساس مقادیر تعیین شده در راهنمای جرثقیل کاهش یابد.

در جرثقیل های بوم هیدرولیک هنگامی که جیب مورد استفاده نمی باشد روی بوم اصلی خوابانده می شود.

 

  • طول جیب jib length

طول جیب : فاصله محوری بین پین قرقره های پایین سر بوم تا پین قرقره سر جیب است.

زاویه (افست جیب)  jib offset angle

زاویه ایجاد شده بین خط محور بوم و محور جیب

ظرفیت باربرداری جرثقیل

در این بخش نحوه تعیین ظرفیت جرثقیل و خواندن جداول باربرداری توضیح داده می شود.

1-    عوامل موثر در تعیین ظرفیت جرثقیل

سه فاکتور محدود کننده ظرفیت جرثقیل :

  • استحکام سازه ای جرثقیل
  • تعادل جرثقیل
  • ظرفیت وینچ

برای تعیین ظرفیت جرثقیل بایستی کمترین مقدار موارد فوق مد نظر قرار گیرد.

در شعاع کار و فاصله کاری زیاد عامل محدود کننده ظرفیت تعادل جرثقیل است اما در شعاع کاری کم و فواصل نزدیک استحکام سازه ای اجزای جرثقیل عامل محدودکننده است.

جداول باربرداری :

  • هر سازنده جرثقیل براي هر نوع توليد خود جداول مختلفي ارائه مي نمايد ولي اين جداول همگي بايستي شامل اطلاعاتي به شرح زير باشند :
  • نوع و نحوه ي استقرار جرثقيل
  • ترکيب جرثقيل
  • نواحي کاري جرثقيل
  • طول بوم
  • زاويه ي بوم
  • شعاع کار
  • مقادير کاهش ظرفيت بخاطر تجهيزات اضافي

 

جدول باربرداری جرثقیل برای تعیین حداکثر ظرفیت جرثقیل تحت شرایط و وضعیت مجاز می باشد. توانایی استفاده صحیح از جداول باربرداری برای ایمنی عملیات بسیار مهم و اساسی می باشد.

سازندگان جرثقیل جداول باربرداری را در کابین جرثقیل طوری نصب می کنند که براحتی قابل دسترس و استفاده باشد. این جداول بایستی همیشه در کابین موجود بوده و خارج نشود.

درک و توانایی استفاده ی صحیح از جداول باربرداری برای اپراتور جرثقیل و افرادی که برنامه ریزی باربرداری می کنند فوق العاده مهم است.

اپراتورهایی که بر پایه حدس وگمان وتکیه بر علایم بلند شدن و بهم خوردن تعادل جرثقیل و شروع آرام بهم خوردن تعادل برای اطلاع از شرایط بیش باری کار می کنند ، وارد ریسک بسیار بزرگی شده اند ، چرا که بسیاری از جرثقیل ها بدون اینکه علائم چپ شدن نشان دهند، تحت شرایط بیش باری قرار گرفته اند.

  • به هیچ وجه علائم مربوط به بهم خوردن تعادل و بلند شدن جک ها یا رولیک ها را جهت تعیین حدود ظرفیت استفاده نکنید.
  • بسیاری از جرثقیل ها قبل از اینکه هرگونه علایم عدم تعادل مشاهده شود ممکن است تحت شرایط بیش باری قرار گیرند.
  • قبل از اینکه هر گونه علایم بهم خوردن تعادل مشاهده شود ممکن است جرثقیل از نظر ساختاری دچار خسارت و آسیب شود.
  • اپراتور ممکن است نقطه ی شروع بهم خوردن تعادل را به موقع تشخیص ندهد و متوجه نشود.
  • وقتی تعادل یک جرثقیل شروع به بهم خوردن می نماید ممکن است برای تصحیح شرایط خیلی دیر شده باشد حتی اگر بار سریعاً آزاد شود.

توجه :  از تعادل جرثقیل برای تعیین ظرفیت استفاده نشود. حتماً از جداول باربرداری استفاده کنید.

در شکل زیر مثالی از نحوه ی کاربرد جدول آورده شده است:

در جداول جرثقیل های بوم هیدرولیک همواره اولین ستون شعاع کار و اولین سطر طول بوم می باشد.

در این مثال طول بوم 14.4 متر و شعاع کار 7 متر فرض شده است. لذا با وصل کردن سطر و ستون به مقدار 9.9 تن میرسیم.

جدول کوچکتر سمت راست مربوط به جیب است که طول جیب 7 متر و در دو زاویه ی افست نصب می گردد . افست 5 و افست 30 درجه .

مقادیر بار مجاز جیب بر اساس زاویه ی بوم سنجیده می شود. بیشترین ظرفیت جیب در این جرثقیل  3 تن با زاویه ی بوم 80 درجه و افست 5 درجه است.

7
امتیاز :
نحوه ی خواندن جداول باربرداری
5 از 6 رای
دیدگاهتان را بنویسید